NEISSE film festival: Největší maraton středoevropských krátkých studentských filmů – 1. část
- 20:30, 3Kino ArtPasáž, Vodičkova 30, Praha 1
- Lístky možné zakoupit na místě
HOST: Ola Staszel
Seznam krátkých filmů:
Oslava narozenin (The Birthday Party), 17 min, Francesco Sossai
Prosinec 1999. Francesco, schvácen obavami z roku 2000, jde na oslavu Enricových narozenin. Malý Enrico se svou rodinou žije na starém statku. Krátký film o dětství a domově, křičících matkách, přísných otcích-pijanech a babičkách, které se ztrácejí v lese.
–
In December 1999, amidst the fear of the millennium bug, Francesco goes to the birthday of Enrico, a child who lives with his family in an old farmhouse. A short film about childhood and home, screaming mothers, strict and alcoholic fathers and grandmothers who disappear into the woods.
Prolomit ledy (Ice Break), 20 min, Elvira Dulskaya
Jako jediné děvče v chlapeckém hokejovém týmu se musí teenagerka Alex pořádně snažit, aby se prosadila. Její otec, který je zároveň jejím trenérem, jí s každou další obranou její ženské identity rozumí o to míň. Konflikt, díky kterému se učí jeden od druhého.
–
As the only girl in a boys’ ice hockey team, teenager Alex constantly has to assert herself. In defence of her female identity, her father, who is also her coach, seems to understand her less and less. A conflict that allows both to learn from each other.
V tomhle domě umřu (I Will Die in This House), 8 min, Adriana Bendžálová
Co vlastně víme o lidech, které známe – přátelích, sousedech nebo rodině – a jak s tím zacházíme? O společnosti a pochopení pro druhé.
–
What do we actually know about the people we know – friends, neighbours or family – and how do we deal with them? About community and understanding others.
VÝCHODONĚMECKÝ ŠLÁGR JE MRTEV. AŤ ŽIJE VÝCHODONĚMECKÝ ŠLÁGR! (East German Schlager Is Dead. Long Live the East German Schlager!), 15 min, Nik Azad
Siggi, moderátor v rádiu z východního Berlína, neúnavně pracuje na svém jubilejním 900. vysílání. Hudbou jeho srdce je východoněmecký šlágr, žánr, který dnes už jen málokdo zná. Siggi se ho však dodnes drží, k radosti seniorů v celém východním Německu.
–
Siggi, a radio presenter from East Berlin, is working tirelessly towards his 900th anniversary programme. The music he is passionate about is East German Schlager, a genre that hardly anyone still knows today. But Siggi has stuck with it to this day, to the delight of senior citizens throughout East Germany.
WHATMAN (WHATMAN), 8 min, Nika Zinoveva
Whatman nechce vědět nic o politice a světovém dění, chce mít prostě jen svůj klid. Ignorance ale žádné problémy nevyřeší. Naopak, kdo se neinformuje a neangažuje, nežije nakonec svobodně.
–
Whatman doesn’t want to know anything about politics and world affairs, he just wants to be left in peace. But ignorance doesn’t solve any problems. On the contrary, those who don’t inform themselves and get involved end up living unfree.
Páté patro (The Fifth Floor), 5 min, Tereza Burianová
Vracející se noční můra vázaná k jednomu místu – k bytu, kde jeho tvůrkyně žila v dětství. Prostřednictvím kombinace rotoskopie jejích starých rodinných fotografií a videí se zdá, že tétno noční můře neuprchneme ani my.
–
A repetitive nightmare that is tied to a specific place, a flat where the filmmaker lived as a child. Through the combination of rotoscoping her old family photos and videos, there seems to be no escape for us either.
Naživo (Live), 13 min, Mara Tamkovich
Pokojnou demonstraci v Minsku policie brutálně potlačí. Dvě novinářky z nezávislé běloruské televize jsou jediné, které tyto události přenášejí živě. Když je vypátrá policejní dron, učiní dramatické rozhodnutí.
–
A peaceful demonstration in Minsk is brutally crushed by the police. Two journalists from an independent Belarusian television station are the only ones broadcasting the events live. Suddenly tracked down by a police drone, they make a dramatic decision.
Neisse-Nysa-Nisa Film Festival se od roku 2024 koná v květnu v příhraničním trojúhelníku podél řeky Nisy. To, co původně začalo nápadem promítat filmy z česko-německo-polského trojzemí, se rozrostlo v kulturní most pro filmové fanoušky ze tří zemí a stalo se důležitým místem setkávání místních i mezinárodních filmařů a zástupců filmového průmyslu. Výjimečnost a jedinečnost tohoto festivalu spočívá ve směsici filmových žánrů a třínárodním charakteru, kdy se filmy promítají na přibližně 20 místech v Německu, Polsku a České republice. Program festivalu nabízí tři trinacionální soutěže se současnými hranými, dokumentárními a krátkými filmy ze tří sousedních zemí a další filmové cykly, koncerty, čtení, výstavy a večírky. Série filmů a akcí Focus každoročně zaměřuje pozornost na nové politicky a společensky relevantní téma, které si zaslouží zvláštní filmové zpracování v každé ze tří zemí. Hlavním tématem dalšího ročníku je „CROSSING“, zaměřující se na velmi aktuální a velmi různorodou diskusi o Hranici(-ích) a sledování jejich německé a východoevropské paměti. 22. ročník filmového festivalu Nisa proběhne od 20. do 25. května 2025.
NEISSE FILM FESTIVAL Since 2024, the Neisse Film Festival takes place annually in May in the border triangle along the river Neisse. What originally began with the idea to show films in three countries has grown into a cultural bridge for film fans from three countries and has become an important meeting point for local and international filmmakers and representatives from the film industry. What makes this festival special and unique is the mix of film genres and the trinational character with film screenings in approximately 20 venues in Germany, Poland and the Czech Republic. The festival program offers three trinational competitions with current feature films, documentaries and short films from the three neighboring countries as well as other film series, concerts, readings, exhibitions and parties. A Focus series of films and events places a spotlight each year on a new politically and socially relevant topic which deserves special cinematic treatment in each of the three countries. In 2025 the series is focusing on “CROSSING”, dedicated to the very current and very diverse discussion of Border(s) and tracing its German and Eastern European memories.